Svenska föreningen för upphovsrätt - SFU

Svenska föreningen för upphovsrätt (SFU) bildades den 27 april 1954. Enligt stadgarna ska föreningen genom föredrag, diskussioner, publikationsverksamhet m.m. främja kunskapen om upphovsrätten och bidra till detta rättsområdes fortsatta utveckling. Rättsområdet omfattar även upphovsrätten närstående rättigheter, såsom utövande konstnärers, ljud- och filmproducenters, databasproducenters och radio- och tv-bolags rättigheter.

Sedan snart 70 år har SFU fungerat som en mötesplats för kvalificerade upphovsrättsliga diskussioner. Vid föreningens möten framträder regelbundet svenska och internationellt verksamma experter på upphovsrätt.

Årsmöte 2019

Föreningen tar inte själv ställning i rättspolitiska frågor och svarar därför inte heller på remisser. Bland medlemmarna finns företrädare för alla rättighetshavargrupper, personer verksamma inom medie- och teknikbolag, akademiskt verksamma personer, advokater, företrädare för utbildnings- och bibliotekssektorn samt andra personer som rent allmänt är intresserade av upphovsrätt. Föreningen välkomnar som medlem var och en som vill fördjupa sina kunskaper i upphovsrätten och dess närstående rättigheter. Även en organisation kan söka medlemskap som så kallad stödjande medlem.

SFU är en av huvudmännen för tidskriften NIR - Nordiskt Immateriellt Rättsskydd/Nordic Intellectual Property Law Review.

Föreningen är sedan 1950-talet ansluten till Association Littéraire et Artistique Internationale (ALAI), bildad i Paris år 1883. ALAI grundades år 1878 i Paris under beskydd av Victor Hugo och har sedan dess genom kongresser, studiedagar och resolutioner behandlat alla slags frågor av upphovsrättsligt intresse. ALAI spelade en betydelsefull roll för tillkomsten av Bernkonventionen år 1886 och vid revisionsarbetet med konventionen. ALAI deltar som observatör eller som inbjuden gäst vid internationella organisationers möten, såsom vid konferenser anordnade av FN-organet World Intellectual Property Organization, WIPO, med säte i Genève, i förekommande fall på regeringsnivå. ALAI arrangerar sedan flera decennier en årlig internationell kongress eller studiedagar i något av sina medlemsföreningarnas hemland.

ALAI:s ledning: (Övre raden) Jean Cavalli, Pierre Sirinelli, Jan Rosén
(Mellanraden) Juan José Marin, Silke von Lewinsky, Ysolde Gendreau, Fabienne Brison
(Nedre raden) Jane Ginsburg, Frank Gotzen (president)

Det XVIII:e Nordiska Upphovsrättssymposiet äger rum i Kristiansand i Norge mellan 31 augusti och 2 september. För mer information och anmälan, se denna länk. Sista anmälningsdag är 30 maj.

Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt (IFIM) vid Stockholms universitet arrangerar ett seminarium den 2 juni om artikel 17 i DSM-direktivet m.m. För mer information och anmälan, se denna länk.

Föreningen arrangerar ett webbinarium den 26 april kl. 17-18 med anledning av att EU-domstolen samma dag meddelar dom i det uppmärksammade målet C-401/19 (Republiken Polen mot Europaparlamentet och Europeiska unionens råd). Målet rör talan om ogiltigförklarande av artiklarna 17.4 b och 17.4 c i direktivet om upphovsrätt på den digitala inre marknaden (DSM-direktivet). Vid webbinariet diskuteras domen och dess konsekvenser, bl.a. för (det ännu pågående) genomförandet av direktivet med svensk rätt. Webbinariet genomförs på engelska och endast via Zoom.

Deltagande i seminariet är gratis. Programmet uppdateras. Föranmälan krävs och sker via denna länk

Föreningens årsmöte ägde rum torsdagen den 31 mars. Efter årsmötesförhandlingarna serverades middag och till kaffet följde ett samtal med en av föreningens tidigare styrelseledamöter: ”I medierättens tjänst – ett samtal med Henrik Grinbaum”. Information om årsmötet och årsmöteshandlingar finns tillgängliga via denna länk.