Aktuella aktiviteter

Upphovsrättslig studiedag 2021

Tid: 2021-12-06 09:00 - 18:00 (Registrering från kl 08.30)
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 (Stockholm)
Pris: 4900 kr (föreningen är momsbefriad). Faktura sänds ut innan studiedagen.
Antal platser: 170
Sista anmälningsdag: 2021-12-02 Anmäl dig till aktiviteten här (anmälan är bindande)

Upphovsrättslig studiedag 2021

• Ny rättspraxis
  • Fördjupning om förslaget till genomförande av DSM-direktivet
  • Digital användning av data och verk för upplärning av AI
  • Digital rättighetshantering i praktiken – utmaningar och trender
  • Non-fungible tokens på konstområdet

Föreningen bjuder som vanligt in till en innehållsrik studiedag i december. Vi summerar det viktigaste som hänt inom upphovsrätten under det gångna året och blickar framåt mot nästa år. Dessutom fördjupar vi oss i förslaget till genomförande av DSM-direktivet, samt rättsliga frågor i anslutning till kontroll och tillgång till data – t.ex. i samband med upplärning av AI. Vi lär oss också mer om praktisk rättighetshantering, inklusive frågor om korrekt information om rättigheter samt den senaste utvecklingen i fråga om så kallade non-fungible tokens på konstområdet.

Studiedagen är som alltid ett utmärkt tillfälle att bli uppdaterad om den senaste utvecklingen och att träffa kolleger!

PROGRAM

08.30 Registrering och kaffe

09.00 Ny praxis från EU-domstolen och nationella domstolar – sammanfattning och analys

Karin Cederlund, Advokat, Sandart & Partners
Kacper Szkalej, jur. dr, Uppsala universitet
Helene Hillerström,
Advokat, Com Advokatbyrå

10.45 Kaffe

11:05 Genomförandet av DSM-direktivet – fokus på avtalsregleringar och praktiska tillämpningar

• Inledningsanförande: Thorbjörn Öström, Advokatbyrån Bratt Feinsilber Harling
  • Kommentarer från Jan Fager, TU – Medier i SverigeSusin Lindblom, Dramatikerförbundet, och advokat Henrik Bengtsson, Advokatfirman Delphi.

12.45 Lunch

13:45 Användning av data och verk – särskilt för upplärning av AI

• Tillgång till data för utveckling av AI: Bengt Domeij, professor i civilrätt, Uppsala universitet
  • AI-orienterad användning av upphovsrättsligt skyddade verk och närstående prestationer: Daniel Westman, oberoende forskare och rådgivare
  • Översyn av databasdirektivet och förslag till EU-rättsakt om data: Johan Axhamn, jur. dr, universitetslektor, Lunds universitet

15.00 Kaffe

15:20 Digital rättighetshantering i praktiken – utmaningar och trender

• Högkvalitativa indata, blockchains, många medaktörer, samverkan mellan kreativa processer och tillgänglig teknik: Nils Danielsson, Head of Strategy and Partnerships, Stim
  • Standarder och metadata vid kollektiv förvaltning av text, bild och audiovisuellt innehåll, Tarja Koskinen-Olsson, OK Consulting, och Lars Grönquist, Copyswede.
  • Exemplet non-fungible tokens - kryptoteknik vid försäljning och ägande av konstnärliga objekt - alternativ till den upphovsrättsligt baserade konstmarknaden?: Katarina Renman Claesson, Konstnärernas Riksorganisation (KRO)

16.45 Diskussion och avslutning

17.00 Mingel med vin och förfriskningar

Vänligen ange i samband med anmälan (i fältet "övrigt" i anmälningsformuläret) om du inte önskar delta i minglet från kl. 17.

Föreningen arrangerar sin årliga studiedag måndagen den 6 december (heldag). Studiedagen äger rum endast på plats ("fysiskt möte") i World Trade Center i Stockholm (Klarabergsviadukten 70). Program och formulär för anmälan nås via denna länk.

Fredagen den 29 oktober disputerar Branka Marušić vid juridiska institutionen  vid Stockholms universitet på avhandlingen The Autonomous Legal Concept of Communication to the Public in the European Union. Avhandlingen finns tillgänglig för nedladdning här. Disputationen kan följas via nätet, se här.

Affärsrättsligt Centrum vid Lunds Universitet arrangerar ett seminarium måndagen den 15 november mellan kl. 17-19 på temat "Tre nya doktorsavhandlingar om upphovsrätt". Seminariet kan följas såväl på plats som via Zoom. För mer information och registrering, se den här länken.

Den ppt-presentation som L3 höll vid dagens SFU-seminarium om förslag till genomförande av DSM-direktivet finns som pdf-fil här.

Advokat Lena Frånstedt, ledamot av föreningens styrelse, har tilldelats H.M. Konungens medalj i guld av 8:e storleken i Serafimerordens band "för framstående insatser för det svenska rättssamhället".