ALAI

Föreningen är sedan länge ansluten till Association Littéraire et Artistique Internationale (ALAI). ALAI arrangerar sedan flera decennier en årlig internationell kongress eller studiedagar i något av sina medlemsföreningars hemland.

ALAI:s webbplats:
www.alai.org

ALAI – Initiator and Berne Copyright Convention Watch-dog – Viewed from a Personal and Slightly Nordic Perspective
Gunnar W. G. Karnell

Kongresser & studiedagar i ALAI:s regi:
2020 - Madrid https://alai2020.org
2002 - Schweiz www.alai.ch
2001 - USA http://www.alai-usa.org/conferencehomepage.htm
2000 - Sverige www.alai2000.org

Föreningen arrangerar sin årliga studiedag måndagen den 6 december (heldag). Studiedagen äger rum endast på plats ("fysiskt möte") i World Trade Center i Stockholm (Klarabergsviadukten 70). Program och formulär för anmälan nås via denna länk.

Fredagen den 29 oktober disputerar Branka Marušić vid juridiska institutionen  vid Stockholms universitet på avhandlingen The Autonomous Legal Concept of Communication to the Public in the European Union. Avhandlingen finns tillgänglig för nedladdning här. Disputationen kan följas via nätet, se här.

Affärsrättsligt Centrum vid Lunds Universitet arrangerar ett seminarium måndagen den 15 november mellan kl. 17-19 på temat "Tre nya doktorsavhandlingar om upphovsrätt". Seminariet kan följas såväl på plats som via Zoom. För mer information och registrering, se den här länken.

Den ppt-presentation som L3 höll vid dagens SFU-seminarium om förslag till genomförande av DSM-direktivet finns som pdf-fil här.

Advokat Lena Frånstedt, ledamot av föreningens styrelse, har tilldelats H.M. Konungens medalj i guld av 8:e storleken i Serafimerordens band "för framstående insatser för det svenska rättssamhället".