Svenska föreningen för upphovsrätt - SFU

Svenska föreningen för upphovsrätt (SFU) bildades den 27 april 1954. Enligt stadgarna ska föreningen genom föredrag, diskussioner, publikationsverksamhet m.m. främja kunskapen om upphovsrätten och bidra till detta rättsområdes fortsatta utveckling. Rättsområdet omfattar även upphovsrätten närstående rättigheter, såsom utövande konstnärers, ljud- och filmproducenters, databasproducenters och radio- och tv-bolags rättigheter.

Sedan snart 70 år har SFU fungerat som en mötesplats för kvalificerade upphovsrättsliga diskussioner. Vid föreningens möten framträder regelbundet svenska och internationellt verksamma experter på upphovsrätt.

Årsmöte 2019

Föreningen tar inte själv ställning i rättspolitiska frågor och svarar därför inte heller på remisser. Bland medlemmarna finns företrädare för alla rättighetshavargrupper, personer verksamma inom medie- och teknikbolag, akademiskt verksamma personer, advokater, företrädare för utbildnings- och bibliotekssektorn samt andra personer som rent allmänt är intresserade av upphovsrätt. Föreningen välkomnar som medlem var och en som vill fördjupa sina kunskaper i upphovsrätten och dess närstående rättigheter. Även en organisation kan söka medlemskap som så kallad stödjande medlem.

SFU är en av huvudmännen för tidskriften NIR - Nordiskt Immateriellt Rättsskydd/Nordic Intellectual Property Law Review.

Föreningen är sedan 1950-talet ansluten till Association Littéraire et Artistique Internationale (ALAI), bildad i Paris år 1883. ALAI grundades år 1878 i Paris under beskydd av Victor Hugo och har sedan dess genom kongresser, studiedagar och resolutioner behandlat alla slags frågor av upphovsrättsligt intresse. ALAI spelade en betydelsefull roll för tillkomsten av Bernkonventionen år 1886 och vid revisionsarbetet med konventionen. ALAI deltar som observatör eller som inbjuden gäst vid internationella organisationers möten, såsom vid konferenser anordnade av FN-organet World Intellectual Property Organization, WIPO, med säte i Genève, i förekommande fall på regeringsnivå. ALAI arrangerar sedan flera decennier en årlig internationell kongress eller studiedagar i något av sina medlemsföreningarnas hemland.

ALAI:s ledning: (Övre raden) Jean Cavalli, Pierre Sirinelli, Jan Rosén
(Mellanraden) Juan José Marin, Silke von Lewinsky, Ysolde Gendreau, Fabienne Brison
(Nedre raden) Jane Ginsburg, Frank Gotzen (president)

Föreningen arrangerar sin årliga studiedag måndagen den 6 december (heldag). Studiedagen äger rum endast på plats ("fysiskt möte") i World Trade Center i Stockholm (Klarabergsviadukten 70). Inbjudan till studiedagen med program, möjlighet till anmälan m.m. skickas ut till medlemmarna och anslås här på föreningens webbplats under hösten.

Föreningen kommer under hösten - sannolikt i oktober - att arrangera en eftermiddagsaktivitet om departementspromemorian om genomförande av DSM-direktivet. Aktiviteten kommer att äga rum i nära anslutning till att promemorian blivit offentlig. En inbjudan kommer att skickas ut till medlemmarna; kanske med kort varsel.

Föreningens tidigare vice ordförande och hedersledamot, lagmannen och utredaren samt regeringens särskilde förhandlare under flera decennier Henry Olsson har hastigt avlidit. Minnesruna, författad av bl.a. föreningens ordförande professor Jan Rosén, har publicerats i Dagens Nyheter. Begravningen ägde rum i Borrby kyrka den 5 augusti.

ALAI:s kongress 2021 äger rum i Madrid den 29 september till 1 oktober. Temat för kongressen är "Copyright, Competition and Innovation." Mer information finns här.

SFU:s våravslutning äger rum den 7 juni (via Zoom). Seminariet börjar kl. 15. Läs mer och anmäl dig här.