Information om personuppgiftsbehandling

Personuppgifter som lämnas vid medlemskapsansökan, vid anmälan till aktivitet eller i andra kontakter kommer att behandlas av Svenska Föreningen för Upphovsrätt (SFU).

Personuppgifterna behandlas för att föreningen ska kunna bjuda in dig till aktiviteter och på annat sätt informera om föreningens verksamhet. De rättsliga grunder som tillämpas för behandlingen är fullgörande av avtal (anmälan, fakturering, deltagarförteckning m.m.) och den s.k. intresseavvägningen (bokföring, dokumentation av aktiviteter på webbplatsen och i sociala medier).

Personuppgifter som behandlas för att fullgöra avtalet mellan dig och SFU gallras inom sex månader efter att medlemskapet avslutats.  Personuppgifter som behandlas med stöd av intresseavvägningen på föreningens webbplats eller i sociala medier behandlas till dess du begär att uppgifterna ska tas bort.

Vill du inte förekomma på bild på webbplatsen eller i sociala medier kan du begära att sådana behandling inte ska ske i samband med din anmälan eller vid ett senare tillfälle.

SFU använder Eddy.se AB som personuppgiftbiträde för den aktuella behandlingen av personuppgifter.

Du kan när som helst begära att dina uppgifter raderas eller rättas genom att kontakta SFU. Du kan även begära tillgång till dina personuppgifter (registerutdrag).

Är du missnöjd med hur föreningen hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till Datainspektionen eller till en annan europeisk tillsynsmyndighet för dataskydd.

Medierättspanelen vid Stockholm Centre for Commercial Law i samverkan med Institutet för immaterialrätt och marknadsrätt, IFIM, bjuder in till seminarium på temat Blockeringsåtgärder - överblockering och proportionalitet.

Vid årsmötet den 24 september 2020 valdes två nya styrelseledamöter: Eleonora Rosati och Thorbjörn Öström. Vid ett efterföljande möte valde styrelsen Johan Axhamn till ny sekreterare och Daniel Westman till ny vice ordförande. Styrelsen utnämnde samtidigt Gunnar Karnell till hedersledamot.

Reservera onsdagen den 2 december för föreningens årliga studiedag. Styrelsen återkommer med program samt besked om format (fysiskt, digitalt eller hybrid).

Föreningens årsmöte med ett efterföljande föredrag äger rum online torsdagen den 24 september kl. 16.15. Ta del av årsmöteshandlingar och anmäl dig här

Årets SFU-pris tilldelas Ulrika Norlin för uppsatsen "Kreativ artificiell intelligens och upphovsrättsliga utmaningar". Prissumman är 20 000 kr. Uppsatsen kan laddas ner här.