Information om personuppgiftsbehandling

Personuppgifter som lämnas vid medlemskapsansökan, vid anmälan till aktivitet eller i andra kontakter kommer att behandlas av Svenska Föreningen för Upphovsrätt (SFU).

Personuppgifterna behandlas för att föreningen ska kunna bjuda in dig till aktiviteter och på annat sätt informera om föreningens verksamhet. De rättsliga grunder som tillämpas för behandlingen är fullgörande av avtal (anmälan, fakturering, deltagarförteckning m.m.) och den s.k. intresseavvägningen (bokföring, dokumentation av aktiviteter på webbplatsen och i sociala medier).

Personuppgifter som behandlas för att fullgöra avtalet mellan dig och SFU gallras inom sex månader efter att medlemskapet avslutats.  Personuppgifter som behandlas med stöd av intresseavvägningen på föreningens webbplats eller i sociala medier behandlas till dess du begär att uppgifterna ska tas bort.

Vill du inte förekomma på bild på webbplatsen eller i sociala medier kan du begära att sådana behandling inte ska ske i samband med din anmälan eller vid ett senare tillfälle.

SFU använder Eddy.se AB som personuppgiftbiträde för den aktuella behandlingen av personuppgifter.

Du kan när som helst begära att dina uppgifter raderas eller rättas genom att kontakta SFU. Du kan även begära tillgång till dina personuppgifter (registerutdrag).

Är du missnöjd med hur föreningen hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till Datainspektionen eller till en annan europeisk tillsynsmyndighet för dataskydd.

SFU:s våravslutning äger rum den 7 juni (via Zoom). Seminariet börjar kl. 15. Läs mer och anmäl dig här.

Tidskriften NIR - Nordiskt Immateriellt Rättsskydd - arrangerar ett webbinarium den 10 juni på temat Lojalitetsplikt inom ramen för licensavtal på immaterialrättsområdet. Mer information om webbinariet och möjlighet att anmäla sig finns här.

Forskningsavdelningen för medierätt vid Stockholm Centre for Commercial Law arrangerar den 20 maj mellan 12:00-13:30 ett seminarium (via Zoom) om Yttrandefriheten i skärningspunkter med upphovsrätten och straffrätten. Mer information och länk till anmälan finns här. Anmälan kan även ske direkt via denna länk.

Den 26 maj arrangerar Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt (IFIM) vid Stockholms universitet en konferens på temat EU Copyright Law – State of Play and Future Directions. För mer information och anmälan, se här.

Reservera dagen: Föreningens våravslutning planeras till måndagen den 7 juni (eftermiddag). Mer information, bl.a. om format (digital/hybridlösning) meddelas senare.