Information om personuppgiftsbehandling

Personuppgifter som lämnas vid medlemskapsansökan, vid anmälan till aktivitet eller i andra kontakter kommer att behandlas av Svenska Föreningen för Upphovsrätt (SFU).

Personuppgifterna behandlas för att föreningen ska kunna bjuda in dig till aktiviteter och på annat sätt informera om föreningens verksamhet. De rättsliga grunder som tillämpas för behandlingen är fullgörande av avtal (anmälan, fakturering, deltagarförteckning m.m.) och den s.k. intresseavvägningen (bokföring, dokumentation av aktiviteter på webbplatsen och i sociala medier).

Personuppgifter som behandlas för att fullgöra avtalet mellan dig och SFU gallras inom sex månader efter att medlemskapet avslutats.  Personuppgifter som behandlas med stöd av intresseavvägningen på föreningens webbplats eller i sociala medier behandlas till dess du begär att uppgifterna ska tas bort.

Vill du inte förekomma på bild på webbplatsen eller i sociala medier kan du begära att sådana behandling inte ska ske i samband med din anmälan eller vid ett senare tillfälle.

SFU använder Eddy.se AB som personuppgiftbiträde för den aktuella behandlingen av personuppgifter.

Du kan när som helst begära att dina uppgifter raderas eller rättas genom att kontakta SFU. Du kan även begära tillgång till dina personuppgifter (registerutdrag).

Är du missnöjd med hur föreningen hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till Datainspektionen eller till en annan europeisk tillsynsmyndighet för dataskydd.

Föreningen arrangerar sin årliga studiedag måndagen den 6 december (heldag). Studiedagen äger rum endast på plats ("fysiskt möte") i World Trade Center i Stockholm (Klarabergsviadukten 70). Inbjudan till studiedagen med program, möjlighet till anmälan m.m. skickas ut till medlemmarna och anslås här på föreningens webbplats under hösten.

Föreningen kommer under hösten - sannolikt i oktober - att arrangera en eftermiddagsaktivitet om departementspromemorian om genomförande av DSM-direktivet. Aktiviteten kommer att äga rum i nära anslutning till att promemorian blivit offentlig. En inbjudan kommer att skickas ut till medlemmarna; kanske med kort varsel.

Föreningens tidigare vice ordförande och hedersledamot, lagmannen och utredaren samt regeringens särskilde förhandlare under flera decennier Henry Olsson har hastigt avlidit. Minnesruna, författad av bl.a. föreningens ordförande professor Jan Rosén, har publicerats i Dagens Nyheter. Begravningen ägde rum i Borrby kyrka den 5 augusti.

ALAI:s kongress 2021 äger rum i Madrid den 29 september till 1 oktober. Temat för kongressen är "Copyright, Competition and Innovation." Mer information finns här.

SFU:s våravslutning äger rum den 7 juni (via Zoom). Seminariet börjar kl. 15. Läs mer och anmäl dig här.